100
FIGURATIEVE KUNST
120
STUDENTEN PER JAAR
24
DOCENTEN
30
OPLEIDINGEN PER JAAR

Over ons

De Wackers Academie, een particulier opleidingsinstituut voor figuratief tekenen, schilderen en beeldhouwen. Met voltijd- en deeltijdopleidingen en een breed aanbod aan korte opleidingen in het weekend of de avond.

Het team

Luk van Driessche, zelf een schilder, is de directeur van de Wackers Academie. Op het secretariaat is Dieneke Schulting werkzaam die met liefde alle vragen beantwoordt. Noa Lagerwerf is werkzaam als Marketing en Promotie medewerker. De Wackers Academie is een Stichting. Het bestuur bestaat uit Bert Schreurs (penningmeester), Antoon Ott, Fennande van der Meulen, Kees Bolhuis en Ron Camphuijsen.

Gedreven en professionele kunstenaars (onze docenten) met een passie voor het onderwijs verzorgen alle dag- en avondopleidingen en een brede scala aan speciale cursussen: portret- en modelschilderen, portret boetseren of thematische zomerateliers.

Het gebouw

De Wackers Academie is gevestigd in een prachtig oud schoolgebouw in Amsterdam Oud-West. Het gebouw heeft prachtig hoge ramen en is daardoor bijzonder licht. De school beschikt over een expositie- en presentatieruimte, vier riante ateliers, een dakterras en een prachtige tuin (waar ook vaak geschilderd wordt). De Wackers tuin is ook een plek voor de buurtbewoners, waar zij zelf waar groenten en fruit telen.

Vlakbij ligt het Vondelpark waar vooral ‘s zomers veel wordt geschilderd.

Wackers Academie Manifest

Je kiest voor de Wackers Academie als je een klassiek wilt leren schilderen of beeldhouwen, uitgedaagd wilt worden door topdocenten uit binnen- en buitenland in het veld van figuratief realisme. Je leert hier echt schilderen of beeldhouwen met alles wat er ook technisch bijhoort. Je bent bereid tot het uiterste te gaan. Je bent nieuwsgierig en hongerig. Je staat open. Alle principes van het vak worden je bijgebracht. Niet alleen hoe je moet kijken en verbeelden maar ook de praktische zaken van het vak: een doek spannen, verf mengen, werken met kleuren. Je leert conceptueel en abstract naar kunst kijken. Je maakt een portretopdracht, je gebruikt fotografie, maar weet ook wat je moet doen om als kunstenaar daadwerkelijk je droom en ambitie te realiseren.

Visie

Iedereen is welkom

Er is geen toelatingsexamen op de Wackers Academie, maar wel een toelatingsgesprek. Wensen en verwachtingen van de student en zijn mogelijkheden binnen de Wackers Academie worden besproken. We willen een persoonlijke, betrokken sfeer op de academie garanderen. Een thuissfeer, waarin studenten en docenten elkaar voortdurend blijven inspireren en motiveren.
Na het eerste jaar vindt een beoordeling plaats die bepaalt of een student verder mag. Een dergelijke beoordeling vindt ook plaats in het vierde jaar, voorafgaand aan het eindexamen. De eindexamenstudenten tonen hun afsluitende werken in een expositie die door de Wackers Academie wordt verzorgd.

Technische kennis en ambacht

Tekenen, schilderen en beeldhouwen met de beheersing van technische kennis en ambachtelijke vaardigheden. Dit vormt de beste basis voor de ontwikkeling van een eigen stijl. Figuratie en compositie door studies naar levend model, landschap, stilleven of portret, vormen de rode draad binnen de Academie.
Leren kijken, schilderen en beeldhouwen naar wat het oog waarneemt, is een vruchtbare voedingsbodem voor kunstonderwijs. Een model dient eenvoudigweg als studiemateriaal. Hierdoor zijn werkstukken concreet bespreekbaar en worden resultaten vanuit die context besproken en beoordeeld.

Opleidingen

Om de Wackers Academie voor iedereen toegankelijk te maken is ervoor gekozen de volgende opleidingen aan te bieden. Er is een voltijd en een deeltijd dagacademie met de studierichting Tekenen – Schilderen; voor degenen die liever op een avond of op zaterdag een opleiding willen volgen is er de Wackers Basics opleiding.

Onze docenten

Onze docenten zijn gedreven en professionele kunstenaars en hebben ieder hun eigen manier van lesgeven

Anderen over ons

Wat zeggen docenten en studenten over ons en elkaar?

Masterclass_Sam_Drukker_4

Sam Drukker

Docent

“Je moet van je onderwerp  afstand kunnen nemen om er uiteindelijk heel dichtbij te komen.”

Masterclass_Sam_Drukker_2

Sam Drukker

Docent

“De werkelijkheid is altijd zoveel spannender, rijker en gelaagder dan wat je zelf maar kunt bedenken.”

Rogier Willems model schilderen tekenen

Rogier Willems

Docent

“Als docent ben ik altijd weer verrast door de verschillende schilderijen die de studenten maken van hetzelfde onderwerp/ model. Dit stimuleert mij om de unieke mogelijkheden van de student verder te ontwikkelen.”

Irma Braat kindportret

Irma Braat

Docent

“Ik wil graag het onderste uit de kan halen en dat bij iedere student. Geen middelmatig werk maar uitstekend werk maken!”

Irma Braat kindportret

Irma Braat

Docent

“Als ik zelf in mijn atelier schilder, hoor ik nog wat ik wekelijks tegen mijn studenten zeg: ‘afstand nemen’ en ‘durf die kleur er in te zetten!’, het houdt me scherp als ik mijn eigen werk maak!”

model tekenen_4

Malous Goossens

Student Sam Drukker

“Een docent met een goed verhaal, een leerlijn, een opbouw, kennis, enthousiasme en betrokkenheid.”

model tekenen en schilderen_bw_7

John Harris

Docent

“Je leert hier de techniek en skills die je nodig hebt en je verdiept je daarin. Eigenlijk is het resultaat in het begin onbelangrijk”

Klassiek schilderen_2 maarten welbergen

Maarten Welbergen

Docent

“Het leukste aan lesgeven op de Wackers Academie is om te zien hoe het kwartje valt”

jim harris

John Harris

Docent

“Painting is a conglomeration of mistakes”

Model schilderen Sam Drukker

Saskia Vos

Student Sam Drukker

“Ik heb geleerd goed naar vorm en kleur te kijken, en ook naar toon en lichtval. Ik kijk nu bewuster naar een compositie: wat is interessant om te schilderen?”

Klassiek schilderen_2 maarten welbergen

Sharma Peterson

Student Maarten Welbergen

“These were very structured and organised lessons in which it was super clear each time what were to do”

Basis_3

Sharma Peterson

Student Robert Vorstman

“Rob wanted us to begin by making studies – lots of studies – of things from life, sketching from obersvation”

model tekenen en schilderen_2

Marja Sassen

Student Bairbre Duggan

“Ik heb geleerd hoe een gezicht en hoofd in elkaar zitten. Wat is de voorkant en hoe loopt het over in de zijkant, hoe is de oogkas gevormd, waar zit het jukbeen”

model tekenen_bw_5

S. Wolf

Student Sam Drukker

“Door te analyseren hoe complex schilderijen van beroemde kunstenaars opgebouwd zijn, hebben wij geleerd te onderscheiden welk element voor de kunstenaar de meest belangrijke rol speelt”

model tekenen_5

Hayden Roberts

Student Sam Drukker

“Vergeet wat je weet en kijk elke keer opnieuw”

Dag_1

Andrea de Groot-Leber

Derdejaars student

“Heel leerzaam en inspirerend om oude meesters na te schilderen”

Rogier Willems model tekenen schilderen

Rogier Willems

Docent

“De gretigheid waarmee studenten het academische schilderen en tekenen eigen willen maken stimuleert mij in mijn eigen praktijk als kunstenaar.”

Irma Braat kindportret

Irma Braat

Docent

“Mijn collega’s zijn verrassend divers. Hun verschillende aanpakken voor het opzetten van een portret of model lijken soms ver uit elkaar te liggen. Toch gaat het vaak om overzicht, construeren en durven corrigeren.”