Eindexamenstudenten

Dit zijn de studenten van de Dagopleiding die dit jaar eindexamen doen aan de Wackers Academie.

Het meeste werk van deze kunstenaars is te beschouwen als figuratief realisme. Dat is een stroming in de kunst die een tijdlang minder in trek was maar die de laatste jaren weer aan populariteit wint. Toch zijn er in Nederland maar weinig kunstacademies die de figuratieve (en klassieke) kunst expliciet als vertrekpunt hebben. De Wackers Academie vormt hierop een uitzondering. Hier vindt persoonlijk en bijzonder beeldend kunstonderwijs plaats. Er wordt hoofdzakelijk gewerkt naar de waarneming. Gedreven en professionele kunstenaars met een passie voor het onderwijs verzorgen de particuliere vijfjarige dagopleiding. De afstudeerders hebben er in vijf jaar leren tekenen, schilderen en boetseren.

De eindexamenexpositie vindt plaats op 5 en 6 juni in de academie. Publiek is dan welkom! Er volgt hier later nog meer informatie over.

Voor vragen, mail naar [email protected].

Aysen Kaptanoglu

Having been born and grown up in Istanbul, Aysen moved to Amsterdam in 2015. Leaving her career in literature behind, she decided to pursue her dream of studying art at Wackers Academy. Fascinated by color and patterns, she depicts a world of orderly chaos through a wide use of decorative elements in her paintings. Following an interest in painting plants and similarly chaotic interiors earlier, at this moment of her artistic journey she is discovering a hidden part of her consciousness, by telling her own stories through imaginary figures and dream-like spaces inspired by everything that surrounds her. Her themes include nostalgia, isolation, alienation, social oppression and the absurdities of contemporary living.

Diana Hoekstra

“Wellicht is mijn liefde voor ‘het portret’ ontstaan toen ik opgroeide, omringd door de blauwe ringbanden van Openbaar Kunstbezit. Als kind vond ik het fascinerend een portret te bestuderen.

Vele jaren later vind ik het nog veel fascinerender zelf portretten te schilderen. Het weergeven van iemands gezicht vraagt niet alleen maar schildertechniek van mij. Het is vooral een heel proces, een integer en empathisch proces. Eerst intensief bezig met de uiterlijke kenmerken, de huid, merk ik dat ik gaandeweg dat proces als het ware ook ín die huid kruip. Uiteindelijk is het voor mij belangrijk dat ik vanuit deze betrokkenheid iets essentieels, iets wezenlijks waarneembaar maak.”

Margot Koopman

“Na zes jaar basisopleiding kon ik in het vierde jaar dagopleiding instromen. Fijn, want ik had nog lang niet genoeg van de input van alle docenten, waar je altijd weer iets uit kunt halen waar je verder mee kunt. Lessen waarin ik kennis maakte met allerlei technieken, materialen en inzichten waar ik anders waarschijnlijk nooit mee aan de gang zou zijn gegaan, maar die vaak ineens heel bruikbaar bleken te zijn.

In mijn eindexamenjaar, met Tatyana Yassievich als examenbegeleider, heb ik mij vooral gericht op het schilderen van portretten. Gewoon omdat ik daar al sinds ik me kan herinneren het meeste plezier in heb: iets vangen van het model, door de houding of de gezichtsuitdrukking. Portretschilderen zal waarschijnlijk altijd mijn voorkeur hebben, maar ik verheug me nu al op alle andere onderwerpen waar ik straks weer tijd voor heb. Zonder examenstress ;), gewapend met een heleboel kennis, en vooral nog steeds met heel veel plezier in dit mooie vak.”

Judith Ansems

I paint the poetry of the empty space

Timeless and quiet

The story is told by the rhythm of strong lines, shadows and reflections

The poetry is about the mysterious drama in our daily lifes and scenes

The poetry is about a person who doesn’t stay forever

A traveler

Curious

Who wants to see what’s behind that door

Who wants to know what happened in this room

The poetry is about stillness and happiness in our transient life

My joy of painting is to catch this moment

My joy is to make it last forever

Enjoy

Pepijn van den Wall Bake

 

“Na een lang en diepgravend proces ben ik samen met Sam Drukker tot een uitingsvorm gekomen: de tekening. De controle van de potloodpunt, de diepe pigmenten van zachte pastel en oliepastel en de vrijheid van werken op locatie speelden allemaal een rol in dit besluit. De onderwerpskeuze variëren van portret, zelfportret tot interieur en landschap. De belangrijke elementen in mijn tekeningen zijn vooral kleur, perspectief, vorm en een sterke en solide compositie. De lijnvoering is intens, er zit vaak een enorme vaart en agressie in de manier waarop ik mijn kleurvlakken aanbreng. De visuele boodschap moet als een vuistslag aankomen bij de beschouwer. Het tekenproces is eerder instinctief dan bedacht: Er gebeurt iets bijzonders tijdens het werken op locatie en de intense concentratie die daarbij komt kijken.”

boekje wackers eindexamen 2021