Afstuderen

Dit zijn de studenten van de Dagopleiding die dit jaar zijn afgestudeerd aan de Wackers Academie.

Het meeste werk van deze twee kunstenaars is te beschouwen als figuratief realisme. Dat is een stroming in de kunst die een tijdlang minder in trek was maar die de laatste jaren weer aan populariteit wint. Toch zijn er in Nederland maar weinig kunstacademies die de figuratieve (en klassieke) kunst expliciet als vertrekpunt hebben. De Wackers Academie vormt hierop een uitzondering. Hier vindt persoonlijk en bijzonder beeldend kunstonderwijs plaats. Er wordt hoofdzakelijk gewerkt naar de waarneming. Gedreven en professionele kunstenaars met een passie voor het onderwijs verzorgen de particuliere vijfjarige dagopleiding. De afstudeerders hebben er in vijf jaar leren tekenen, schilderen en boetseren.

De eindexamenexpositie heeft reeds plaatsgevonden.

Voor meer informatie, mail naar [email protected].

 

eindexamen 2020

Selectie Andrea Leber

Selectie Myrthe Biesheuvel

Videoportretten

 

 

 

Interview

 

Andrea Leber en Myrthe Biesheuvel studeren dit jaar af aan de Wackers Academie. Andrea woont in Mijdrecht met haar man en twee kinderen en naast haar kunstenaarschap werkt zij twee dagen per week bij de kunstbenodigdhedenwinkel in Amstelveen. Myrthe woont in Utrecht. Naast het schilderen werkt ook zij bij een kunstmaterialenzaak.

Q: Andrea en Myrthe, jullie zijn aan het einde van jullie opleiding. Terugkijkend naar jullie tijd aan de Wackers Academie, wat hebben jullie geleerd en hoe hebben jullie deze 5 jaar ervaren? 

A: Vijf jaar geleden heb ik de sprong gewaagd om aan de Wackers te gaan studeren. Ik zie mezelf nog gaan door weer en wind met mijn vouwfiets naar de academie. Waarnemen, leren tekenen wat je ziet en niet wat je denkt. Buiten schilderen. Leuke creatieve mensen ontmoeten. Kritiek krijgen, een sprong maken. Onderwerpen schilderen die je minder boeien, maar toch doorzetten en weer een stap maken. Het hoorde er allemaal bij. De laatste anderhalf jaar ben ik mezelf wel tegengekomen. Mijn interesse lag meer in het ontwikkelen van mijn eigen stijl en het conceptueel werken dan in het voornamelijk ambachtelijk leren tekenen en schilderen. Terugkijkend kan ik zeggen dat ik het werk dat ik nu maak, nooit had kunnen maken zonder de basis die ik bij de Wackers academie heb meegekregen.

 

M: Andrea en ik zijn gelijktijdig begonnen met studeren aan de Wackers Academie in 2015. In 2016-2018 ben ik er even tussenuit geglipt: ik heb toen twee jaar in North Carolina gewoond en daar Fine Arts gestudeerd aan de University of North Carolina Charlotte. Na twee avontuurlijke jaren keerde ik terug naar Nederland en besloot ik mijn kunststudie af te maken waar deze was gestart: aan de Wackers Academie.

Op de UNCC werd ik aangemoedigd om te experimenteren en met concepten te werken; dankzij de Wackers Academie heb ik een sterke technische basis ontwikkeld en mijn olieverf-vaardigheden verfijnd.

Het laatste studiejaar voelde als een sprong in het diepe. Waar we voorheen op Wackers instructies en opdrachten kregen van docenten, werden Andrea en ik nu opeens op onszelf teruggeworpen. Zeeën van tijd met eindeloos veel mogelijkheden, en aan het einde van het jaar een beoordeling en tentoonstelling die soms eindeloos ver weg en soms plots gevaarlijk dichtbij leken. We hebben de ruimte gekregen om onze eigen stijl verder te ontwikkelen en ik heb geleerd om zelfstandig te werken.

 

Q: Wat waren voor jullie memorabele momenten aan Wackers?

A: De lessen van Gyula Somos. Verschrikkelijk! Met een timmermansoog richtingen, verhoudingen, plaatsing meten. En altijd was het fout en liet hij je de juiste richting/verhouding zien. Hoe verschrikkelijk ook, deze lessen waren zeer waardevol. Naar Artis met Irma Braat was altijd leuk. Het buiten bewegende dieren tekenen, moeilijk. De model lessen van Jim Harris waren zeer verfrissend. En ook de lessen van Maarten Welbergen hebben mij altijd erg geïnspireerd. Vooral het portret schilderen, geweldig. Hij kan je goed je eigen kracht laten zien en is altijd positief en opbouwend en technisch geweldig onderlegd. Ik ben de Wackers Academie gestart met een avondcursus bij Maarten en geëindigd met hem als mentor

 

M: ‘Serieus’ kunst gaan studeren was al een heel bijzonder moment voor mij op zich. Vooraf aan Wackers heb ik tal van schildercursussen gevolgd maar Wackers was voor mij een duidelijk kantelpunt van schilderen als hobby naar een mogelijk begin van een kunstcarrière.

Mijn favoriete lessen waren de lessen in Artis met Irma Braat (zij was het afgelopen jaar ook mijn mentor). Het was vaak koud, maar dik ingepakt in winterjas, beenwarmers en muts kon ik urenlang buiten de penseelzwijntjes, steenbokken en lama’s natekenen. En wanneer mijn vingers niet meer goed bewogen door de kou, trok ik me even terug in het warme kleinzoogdierenhuis.

 

Q: Hoe ziet jullie gemiddelde schilderdag er uit?

A: Mijn schilderdag probeer ik zo gestructureerd mogelijk te houden. Ik sta altijd vroeg op (om 6.35u) en na het ontbijt en de huishoudlijke dingetjes probeer ik om 9 uur mijn kwast in de hand te hebben. Voor mij werkt het werken in vaste blokken het beste. Veel pauze nemen. Ik denk dat mijn concentratieboog niet heel hoog is. Ik werk het beste ’s ochtends en rond een uur of 14.30/15 uur probeer ik te stoppen. Ik heb ervaren dat ik weleens de boel kan verpesten als ik te lang doorwerk. Dan mis ik scherpte en focus. Ook in verband met daglicht probeer ik rond 15 uur te stoppen, al kan ik door de daglichtlamp wel langer doorwerken. In de middag en avond probeer ik op mijn schilderdagen te bewegen (wandelen) of naar de sportschool te gaan of ik maak wat snelle schetsjes van mijn katten.

M: Mijn wekker gaat om 08:11. Dan ga ik naar beneden om te ontbijten, lees ik het nieuws en beantwoord ik mijn email met een kopje koffie. Daarna neem ik plaats achter mijn ezel (ik werk thuis) en ga aan de slag. De laatste tijd luister ik tijdens het schilderen graag naar The Thriving Artist Podcast, dat is een praatprogramma waarin mensen uit de kunstwereld tips geven over de zakelijke kant van het kunstenaarsschap. Meestal lunch ik rond 1 uur en  werk daarna door tot een uur of zes.

 

 

Q: Jullie studie is nu ten einde. Wat zijn jullie plannen voor de toekomst?

A: Ik zou graag verder werken in series. Dit verder onderzoeken. Ik wil mijn stijl verdiepen en verschillende kanten hiervan belichten en ontdekken. Verder lijkt het me leuk om veel te exposeren, nieuwe kunstenaars te leren kennen en in de toekomst misschien het lesgeven bij het atelier waar ik zelf begonnen ben of elders weer op te pakken.

 

M: Schilderen, schilderen, schilderen! Ik heb het gevoel dat ik pas aan het begin sta van een ontdekkingsreis. Eindeloos veel thema’s en materialen om mee aan de slag te gaan en hopelijk de tijd en rust om verdere verdieping te vinden. Ik kijk uit naar dat extra beetje vrijheid dat ik krijg na mijn afstuderen, al zal ik de feedbacksessies wel missen.

Als Corona meewerkt wacht mij een avontuur in Singapore. Daarnaast heb ik ideeën voor het maken van een beeldroman.

 

 

Q: Tot slot, hebben jullie tips voor beginnende studenten?

A: Blijf bij jezelf. Je krijgt heel veel informatie en nieuwe invalshoeken aangereikt, maar aan het eind van de dag gaat het erom wat jij wilt vertellen met je kunst, wat jij wilt laten zien. De Wackers is een leerschool waarin je leert om dit zo goed mogelijk te doen. En zorg ook voor tussendoor wat ontspanning. Om de hoek van de academie kun je in de Jan Pieter Heijestraat vind je fijne koffietentjes waar je terecht kunt.

 

M: Ik sluit me aan bij Andrea: Blijf je eigen beeldtaal ontwikkelen tijdens Wackers. Luister goed naar alles wat docenten zeggen, pik er vervolgens uit wat nuttig/goed klinkt, en doe er dan je eigen ding mee.

Lees Oil Painting Techniques and Materials van Harold Speed. Dit boek stamt uit 1873 maar is nog zeer up-to-date. Speed schrijft gevat en met veel inzicht. Ik lees het nu voor de derde keer en haal er nog steeds nieuwe kennis en inspiratie uit.